zaterdag 24 december 2011

Nieuwsbrief


18 december, 2011

Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg.

Spreuken 3: 5, 6

Lieve mensen,
Allereerst wil ik u alvast hele fijne kerstdagen wensen! Mijn gebed is dat God u overvloedig mag zegenen in 2012.
Het jaar 2011 is een bijzonder jaar geweest voor mij. Als ik terugkijk op alles wat er gebeurd is, word ik stil van dankbaarheid en ontzag. Dan kan ik alleen maar met mijn hele hart de woorden van Spreuken 3 be-amen. Wat heeft God een wegen gebaand, dwars door onmogelijke situaties heen. Maar Hij heeft het uitgewerkt, me gevormd en voorbereid om straks weer voor Hem aan het werk te mogen in Papua Nieuw Guinea (PNG) en de Pacific, de eilandengroepen in de Noord en Zuid Pacific Oceaan.
Hij heeft het mogelijk gemaakt dat ik de afgelopen 4 maanden in Engeland 2 verschillende cursussen heb kunnen volgen. De LACA cursus, waarover ik u verteld heb in mijn vorige nieuwsbrief, en de ART cursus. Ik zal in deze brief daarover wat meer vertellen.
ART staat voor: Assignment Related Training. Dit houdt in dat je een specifieke training krijgt voor het werk dat je hoopt te gaan doen op het zendingsveld. Wycliffe heeft 3 verschillende speerpunten in het werk op het zendingsveld: de Bijbelvertaling, het alfabetiseringswerk, en daarnaast de Scripure in Use: mensen leren wat het evangelie inhoudt, en trainen om dat weer uit te kunnen leggen aan anderen. Ik zat met 32 mensen op de cursus, die allemaal een assignment, een toewijzing, hebben voor een bepaalde taak op het zendingsveld. Zo zaten er ongeveer 20 mensen op de cursus voor Linguïstiek, voor de Bijbelvertaling, 8 mensen op de cursus voor Alfabetiseringswerk, en ik zat met nog 7 anderen op de cursus voor Scripture in Use, omdat dat mijn werk gaat worden in PNG en de Pacific.

In deze 11 weekse cursus heb ik veel geleerd over aan welke voorwaarden moet worden voldaan om het werk te laten slagen. Zo hebben we bijvoorbeeld nagedacht over welke woorden je moet gebruiken voor kernbegrippen als gerechtigheid, genade, verzoening. Of hoe je mensen vertelt over de goede Herder, als ze nog nooit in hun leven een kudde schapen hebben gezien. Daarnaast hebben we ons verdiept in hun wereldbeeld van Macht en Angst, terwijl wij in het Westen meer leven met een wereldbeeld van Rechtvaardigheid en Schuld. Het Macht-Angst wereldbeeld verklaart veel over hoe de mensen daar leven, en hoe ze verstrikt kunnen raken in de wereld van boze geesten, hoe ze hun angst voor de boze machten onder controle kunnen houden met toverij en voorouderverering. En wat is dan de beste manier om daar als Scripture in Use trainer op in te haken, want je verandert niet zomaar een heel wereldbeeld.
Daarnaast zijn we ook heel praktisch aan het werk geweest: ontwikkelen van zondagsschoolmaterialen en hoe train je mensen om dat te maken. En het trainen van mensen om een set Bijbelverhalen uit hun hoofd te leren, om die verhalen weer door te vertellen aan andere mensen. Deze manier van Bijbelvertellingen is erg goed, omdat dat zo goed past bij de cultuur waarin deze mensen leven: het is
geen boek-cultuur, maar een orale
cultuur, waarin levenslessen door middel
van verhalen worden doorgegeven.

Naast al het harde werken en studeren heb ik ook heerlijk van de prachtige natuur kunnen genieten. Samen met een Nederlandse vriendin die ook op de cursus zat, heb ik heel wat wandeltochten kunnen maken door de heuvels. Kortom, het was een prachtige tijd in Engeland!
De komende maanden zal ik opnieuw bezig zijn met het regelen van allerlei zaken, om in maart 2012 naar PNG te emigreren. Ik zou u willen vragen om te bidden voor het regelen van een visum, voor het goed in orde hebben van de verzekeringen en alle andere zaken maar boven al om alles van God te verwachten. Om elke dag in dankbaarheid te zien en te zeggen: Spreuken 3: 5, 6 was ook vandaag zichtbaar in mijn leven!
Nog even voor de duidelijkheid wat gegevens: voor iedereen die mij sponsort via het algemene nummer van Wycliffe, zouden jullie willen overschakelen op mijn eigen rekeningnummer, zoals hieronder is omschreven? Hartelijk bedankt! 



Mijn rekeningnummer is 1204.86.784 ten name van Wycliffe Comite Sikkema. Let op: er
moet geen streepje op de ‘e’ van comite! (Giften zijn aftrekbaar van de belasting).

Hartelijke Groet, Marjan Sikkema 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten