donderdag 28 maart 2013

Nieuwsbrief Maart


 Ukarumpa, 25-3-2013                                  
       
  
    Verzadig mij in de morgen met Uw oneindige    
        liefde, zodat ik zal zingen van vreugde en blij   
        kan zijn al mijn dagen. Psalm 90:14
                                                                                        
                                                                 
Lieve mensen, 

Hoe kan ik in 2 pagina’s aan  jullie vertellen wat ik allemaal beleefd en gedaan heb de afgelopen 3 maanden? De tijd is als een waterval voorbij gegaan. Een waterval van nieuwe mensen ontmoeten, van keihard werken in de keuken, van bergtochten en zwempartijen, en een waterval van Gods dagelijkse zorg en liefde voor me.  Een waterval waar ik helemaal in opgegaan ben en die me tot in het diepst van mijn ziel verkwikt heeft. 
De afgelopen maanden heb ik doorgebracht in de Madang provincie. Ik heb meegedraaid in een cursus om nieuwe zendingswerkers vanuit de USA en Australië en NL, wegwijs te maken in de PNG cultuur en taal. 
Mijn hoofdtaak was, samen met een andere zendinsgwerker, om elke dag 3 maaltijden klaar te hebben voor 50 mensen. Daarnaast heb ik Tok Pidgin les gegeven. 
Ik heb nieuwe vrienden gemaakt, waar ik ontzettend dankbaar voor ben. En ik heb mijn verjaardag gevierd. Iedereen heel erg bedankt voor alle emails en kaarten die op me lagen te wachten toen ik vrijdag zaterdag terug kwam in Ukarumpa! 
Wat voel ik me rijk met familie over de hele wereld! 
Maar het meest rijk voelde ik me in Gods nabijheid en zorg de afgelopen 3 maanden: 
Rond Kerst en Oud en Nieuw zat ik niet lekker in mijn vel, had last van eenzaamheid en
moeite met mijn single zijn. Om eerlijk te zijn had ik geen zin om naar deze cursus in Madang te gaan. Veel liever was ik meegegaan naar de SALT cursussen die gehouden zijn de afgelopen maanden. Maar ik had de overtuiging dat God wilde dat ik deze cursus zou draaien. En ik heb gezien dat Zijn wegen hoger zijn dan mijn wegen, en zijn plannen beter dan mijn plannen. Ik heb genoten vanaf de eerste dag, en heb nu een hele groep nieuwe vrienden in mijn leven. Ik heb ervaren dat wat je ook doet, of het nu het brengen van Gods woord is in een afgelegen dorp, of elke dag in de keuken staan koken, het maakt niet uit, zolang je maar doet wat God van je vraagt.
Ik heb ervaren, dat als ik elke dag in Zijn nabijheid mag leven, en zijn oneindige liefde mag voelen, ik gelukkig kan zijn, los van wat ik doe en van wat ik heb. Er is maar 1 intens verlangen in mij: dagelijks Gods liefde en nabijheid te mogen ervaren. En dat verlangen heeft God vervuld. Hij vulde me elke ochtend met Zijn liefde en elke ochtend was er een diep dankbaar gevoel in me, wat me de hele dag deed zingen. Zoals het zo prachtig omschreven staat in Psalm 90:14. (Zie bovenaan)
Ik mocht op een avond vertellen over wat God tot nu toe in mijn leven heeft gedaan. Dat Hij me heeft gezegend met mijn geweldige familie, mijn werk hier, maar ook dingen uit mijn leven heeft
weggenomen, relaties die gebroken zijn, verlangens die niet vervuld zijn, wat pijn met zich meebrengt, maar waar ik nu rust in heb en zelfs dankbaar voor kan zijn. Want dat heeft me precies gevormd tot die persoon die precies in Zijn plan past. Niet het plan voor mijn leven alleen, maar het grote plan dat God heeft om de hele wereld te laten zien dat Zijn Koninkrijk nabij is. Ik vergeleek het met een puzzelstukje: de uitstulpingen zijn de zegeningen, de inkepingen de dingen die Hij uit ons leven wegsnijdt. En in onze pijn kunnen we dankbaar zijn, want God maakt alles passend. Wat we meemaken is geborgen in Gods liefde en zorg voor ons. Alles in ons leven is Gods liefde in actie. Hij doet écht alles meewerken ten goede. Hoeveel pijn we ook voelen, we kunnen dankbaar zeggen: Ik ben van U, U zorgt voor mij. Dank U voor Uw liefde, ook al begrijp ik U niet, ik vertrouw erop dat U mij alleen het allerbeste geeft, wat meewerkt tot Uw doel niet alleen voor mij, maar voor deze wereld. En als puzzelstukjes sluiten we allemaal goed op elkaar aan. We leven niet voor onszelf, maar onze zegeningen kunnen de inkepingen van anderen opvullen, en anderen kunnen ons zegenen in onze nood. We hebben elkaar nodig en samen vormen we de bruid van Christus.
De komende 2 maanden hoop ik ook weer onderweg te zijn. Van 28 maart tot 16 april hoop ik een SALT cursus te houden in Malei. Van daar ga ik terug naar Madang, om de andere cursus af te ronden. Direct daarna, 2 mei, hoop ik een SALT cursus te draaien in Menyamya. Halverwege mei ben ik dan weer terug in Ukarumpa, en bereikbaar via mail en skype .  
Zouden jullie willen bidden voor alle plannen en de momenten dat ik onderweg ben? Bid dat God zelf voor ons uit gaat, elke stap, en dat Hij de harten van de mensen al voorbereidt, zodat de grond klaar is om het zaad van Zijn woord vrucht te laten dragen! 
BEDANKT! 

Mijn adres is: 
Marjan Sikkema
PO box  1-98 
EHP 444 Ukarumpa
Papua New Guinea
Mijn rekeningnummer is 1204.86.784 ten name van Wycliffe Comite Sikkema
(Giften zijn aftrekbaar van de belasting). 
E-mailadres: m.sikkema@sil.org.pg http://marjansikkema.blogspot.com
Kantooradres Wycliffe Nederland
Wycliffe Bijbelvertalers Nederland
Postbus 150,  3970 AD Driebergen, 
Tel:0343-517444;  info@wycliffe.nl   

Hartelijke groet,     Marjan Sikkema

Die wolken, lucht en winden, wijst spoor en loop en baan, zal ook wel wegen vinden, waarlangs uw voet kan gaan! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten